Att arbete med projekt i grupp

29.09.2015 12:00

Projektarbete i grupp
När man ska göra ett arbete/projekt i grupp behöver man se till att alla är involverade och att alla får ta del av allt som ska göras i arbetet. I ”det riktiga arbetslivet” utser man oftast en projektledare som ser till att alla delar i arbetet blir gjort. Ofta jobbar man mot en deadline och därför är det viktigt att ha en som håller i alla trådar i gruppen.

När det kommer till ett skolarbete kan man även där utse en projektledare men i detta fall var det mer viktigare att alla skulle få göra en liten del i alla uppgifter än att en och samma person gjorde en full del själv. På så vis får alla lära sig lite om varje del.

Tips vid arbete i grupp:
- Bestäm en plats, dag och tid när man ska träffas.
- Fixa fika/lunch.Bryt av med pauser för att inte fastna i fel tänk i arbetet.
- Låt alla få komma med idéer och tankar kring projektet.
- Gör hellre fler utkast än att ”spika” första idén i projektet.
- Tänk på vilken målgrupp man vänder sig till. Utgå alltid från: För vem? Vad? Vilken effekt ska uppnås?
- Räkna alltid med att ett projektarbete kan ta flera timmar/dagar/år beroende på hur stort det är. Stressa inte igenom det.

FIBA – en modell att använda vid projektarbeten.
När man arbetar i projekt finns en from som vår utbildare lärde oss so även han har varit med och tagit fram, FIBA. Det står för Formulera – Idégenera – Bygga – Agera. Modellen bygger på att man först måste ta reda på om det finns ett problem eller vad det är man ska göra. Därefter spinna idéer och då gäller det att ta med alla idéer och även tänka på hur det skulle kunna se ut. Efter att man har gjort detta börjar man bygga på varandras idéer. I "agera" går man igenom vad som ska genomföras och vem gör/ansvarar för vad. 

Nedan följer ett exempel på ett projekt som visar hur det skulle kunna se ut när man tar fram en ny webshop för ett nytt företag: 
 



 

Målgrupp: Personer som äter spceialkost d.v.s. gluten-och laktosfria produkter. Målgruppen inlvolverar både familjer, sambos, singlar, barn osv. Alla som behöver specialkost. När man fått en klar bild på hur målgruppen är blir det lättare att ta fram ett företag med affärsidé och vision. Här nedan följer några punkter man ska tänka på att gå igenom för att inte missa något när man startar ett projekt i form av en webbshop för ett nytt företag. Använd denna som en liten ”To Do List”. Tänk på att alltid fylla på den ju längre man kommer i projektet.

- Cirkulärt (Kom fram till en lösning/idé som kan konkurrera på e-handelsmarknanden)
- Värdegrundsdrivet (vad ska företaget ha för värdegrunder?)
- Företagsnamnet?
- Vilken leverantör av webbsida ska användas?(Jämför innan man väljer)
- Affärsidé/vision?Presentation (ex. powerpoint)
- Logga (kanske även en slogan)
- Vad är målet?
- Hur stort utbud?
- Utseende/design? (färger, teckensnitt, bilder osv)
- Vilka leveransalternativ/betallösningar ska finnas?
- Produkter (information, innehållsförteckning, valalternativ för produkten osv)
- Företagsinformation (om oss och kontaktuppgifter)

Det finns mycket mer och därför är det viktigt att hålla listan uppdaterad.
 

När det gäller projektarbeten i skolan är det viktigt att alla är med och är involverade. Man behöver hjälpas åt och alla måste få göra en liten del i allt för att skaffa sig mer kunskap och färdigheter inom området.
Nedan kan man se hur ett resultat efter en dags arbete i grupp kan se ut.
En Powerpoint gjordes för att presentera företaget och hur man har tänkt med affärsidé/vison, betalsätt, varför man ska välja Intoleranaboxen, cirklurttänk osv. (klicka på bilden för större bild)

Detta projekt valdes att göra i Wix (www.wix.com) som erbjuder en hel del verktyg gratis i att bygga upp en hemsida/webshop. Läs gärna lite mer om tips hur man kan välja ut en bra leverantör av hemsida/webshop under tidigare blogginlägg "Webshop - Vad ska man tänka på?".
Resultatet av Intolerantaboxen.se blev såhär efter att man arbetat med det i Wix:

Startsida
Här ser man vilka boxar som är populärast och är anpassade till målgrupperna. Eftersom företaget vill vara en seriös aktör på marknaden har man valt att registrera sig hos Trygg E-handel och följer deras villkor. Kundkorgen finns längst uppe i högra hörnet och man ser alltid X antal artiklar som finns i den.
Vill man prenumrera på en box finns det tydligt en knapp för detta på startsidan där man går vidare och fyller i formulär för detta. 



Rullgardinsmeny
Rullgardinsmenyn finns för att det ska bli enklare att orientera sig runt på sidan. Det finns i dagsläget enbart 4 kategorier vilket gör att det inte blir för "kladdigt" och för mycket "onödig information".


Produktpresentation
Här har man valt att gå in på "Familybox" från startsidan. Man ser en tydlig innehållsföretckning vad som ingår i boxen, pris och även en rullgardinsmeny där man an välja om man vill ha glutenfritt, laktosfritt eller både och.
En kort produktbeskrivning finner man under bilden.


Om oss
Här kan man läsa om varför företaget startades och företages värdegrunder samt cirkulära tänk.


Kontakta oss
Här kan man som konsument kontakta företaget för att t.ex få svar på funderingar eller lämna feedback. 

Tillbaka

annicaebgb15 © 2015 All rights reserved.

Skapa en hemsida gratisWebnode