Interaktionsdesign - Vad är det?

06.10.2015 13:43

Klick, attraction och gameification

Interaktionsdesign handlar man ska få en bra användarupplevelse av en ehandelssida. Fokus är också att företaget som har ehandeln vill få besökaren att klicka på det man lagt upp. Det kan t.ex vara en köpknapp.
Man delar upp ordet "interaktionsdesign" i tre delar: 

Inter = Mellan
Aktion = Handling
Design = Förmedla/ge mening

När man dras till något som skiljer sig t.ex i annan färg, form eller text kallas detta för "anomali". Att använda sig av detta gör det effektivt fångar besökarens uppmärksamhet.
Här ser du ett exempel:

Vilken knapp hade du valt? Sannolikheten är att du skulle valt den röda eftersom den skiljer sig från mängden.

Gamification
Detta menas med att besökaren får någon form av feedback från ehandelsföretaget t.ex hur långt man har kommit i en köpprocess. En annan sak kan vara att sidan uppmärksammar att "Du har produkter kvar i din kungkorg" osv.
Detta typ av gränssnitt kan göras både med texter eller bilder. Att använda Gamification ger besökaren en trygghetskänsla.

Semiotik
Detta betyder (teckentolkning) och med hjälp av det kan man styra sina bilder på sidan utefter vad man vill förmedla. Alla bilder bör ha en anledning till varför den ligger där den ligger, men framförallt varför man valt just den bilden. "Bilder säger mer än tusen ord" har man ju hört tidigare och därför är dina bildval otroligt viktiga för att kunna stärka ditt buskap på ett korrekt sätt. Man måste tänka på att bilder "pratar".

Tisp att tänka på:
Ca 43% av alla som besöker en sida tittar uppe i vänstra hörnet av skärmen först. Därför kan detta vara ett smart ställe att placera det man vill att besökaren ska se först.

Tillbaka

annicaebgb15 © 2015 All rights reserved.

Skapa en hemsida gratisWebnode